Ultimele zile au adus noutăți interesante și mișcări strategice importante în universul tehnologiei auto și aeriene, cu focus pe startup-uri inovatoare, fuziuni și noi investiții care schimbă rapid fața industriei.
Austin Russell revine în atenție cu Russell AI Labs
Austin Russell, fondatorul și fostul CEO al Luminar, care a devenit miliardar datorită tehnologiei LiDAR dedicate vehiculelor autonome, face din nou valuri. După ce a părăsit compania mai devreme anul acesta, în urma unei anchete de etică, Russell a lansat oficial Russell AI Labs și a depus deja o ofertă de achiziție pentru Luminar. Potrivit unor surse citate de TechCrunch, unii membri ai consiliului de administrație ar fi „încurajat” această inițiativă, ceea ce sugerează că propunerea nu este una ostilă.
Planurile nu sunt încă pe deplin conturate, însă se speculează că Russell AI Labs ar putea achiziționa o altă companie din domeniul tehnologiei auto, urmând ca aceasta să se unească ulterior cu Luminar. Se pare că Russell analizează deja mai multe opțiuni, ceea ce ar putea duce la o repoziționare semnificativă pe piață pentru Luminar.
Tranzacții și investiții impresionante în sectorul mobilității
Pe lângă mișcările de la Luminar, săptămâna aceasta a adus și alte tranzacții notabile. Beta Technologies, specializată în aviația electrică, a anunțat lansarea ofertei publice inițiale (IPO), stabilind un preț al acțiunilor între 27 și 33 de dolari, cu scopul de a strânge până la 825 de milioane de dolari și o evaluare de aproximativ 7,2 miliarde de dolari.
În același timp, Archer, un alt jucător din domeniul avioanelor electrice de decolare/aterizare verticală, a achiziționat toate cele 300 de brevete ale companiei Lilium, aflată în faliment, pentru 18 milioane de euro (aproximativ 21 de milioane de dolari). Aceste active ar putea stimula inovarea în sectorul mobilității aeriene urbane.
Alte runde de finanțare și parteneriate strategice
Finanțările au continuat să curgă: Airbound a primit 8,65 milioane de dolari, Dexory a atras 165 de milioane (100 de milioane în Series C și 65 milioane împrumuturi), FleetWorks a obținut 17 milioane, Starship 50 de milioane, Upciti 20 de milioane, în timp ce Zepto a strâns nu mai puțin de 450 de milioane de dolari înainte de o listare planificată.
De remarcat și ancheta NTSB, care a descoperit că submersibilul Titan dezvoltat de OceanGate nu respecta standardele de siguranță în fabricație. Între timp, Stellantis a semnat un acord preliminar pentru robotaxiuri cu Pony.ai, în paralel cu un plan de investiții majore de 13 miliarde de dolari în producția de vehicule pe teritoriul SUA, ce va include și cinci modele noi, printre care și un vehicul electric.
Nu în ultimul rând, Waymo a anunțat lansarea unui serviciu comercial de robotaxi în Londra din 2026 și un parteneriat cu DoorDash pentru livrări autonome în Phoenix.
Toate aceste evenimente reflectă ritmul accelerat al inovației și dorința companiilor mari și mici de a redefini viitorul transportului la nivel global.