Ford a anunțat recent o decizie importantă în ceea ce privește producția unuia dintre cele mai populare modele electrice ale sale: F‑150 Lightning. Fabricația acestei camionete complet electrice este suspendată temporar la Rouge Electric Vehicle Center, după ce un incendiu major din 16 septembrie a afectat grav linia de producție de aluminiu a furnizorului Novelis.
Incendiul care a schimbat prioritățile
Incendiul produs la uzina Novelis din Oswego, responsabilă pentru aluminiul folosit la F‑150 Lightning, a dat peste cap planurile Ford. Pentru că producția de aluminiu este temporar blocată, compania americană a decis să își concentreze eforturile asupra modelelor pe benzină și hibride din gama F‑150, dar și asupra camionetelor F‑Series Super Duty. Aceste versiuni nu doar că sunt mai profitabile pentru Ford, dar și folosesc o cantitate mai mică de aluminiu, ceea ce le face mai ușor de produs în actualul context.
Ce se întâmplă cu F-150 Lightning?
Cu toate că fabricația modelului electric este momentan oprită, reprezentantul Ford, Ian Thibodeau, a spus că există suficiente stocuri pentru a satisface cererea pe termen scurt. „Avem un inventar bun de F‑150 Lightning şi vom reporni producția la Rouge Electric Vehicle Center atunci când va fi momentul potrivit”, a declarat acesta, dar fără să specifice o dată exactă.
Impactul economic și planurile de viitor
Conform datelor recente, Ford a vândut 10.005 unități F‑150 Lightning în al treilea trimestru, cu aproape 40% mai mult decât în aceeași perioadă a anului precedent, semn că interesul pentru mașinile electrice continuă să crească. Totuși, într-un context mai larg, din totalul de 545.522 de vehicule livrate în Q3, doar 207.732 au fost F‑Series, subliniind încă dominanța modelelor tradiționale pe benzină sau hibride.
Compania Novelis estimează că va putea relua activitatea la uzina sa până în decembrie 2025, ceea ce înseamnă o perioadă lungă de incertitudine pentru producția de vehicule electrice Ford. Între timp, efectele financiare se resimt: Ford estimează pierderi de până la 2 miliarde de dolari doar în trimestrul IV din cauza incendiului, la care se adaugă până la 1 miliard de dolari din tarife vamale, motiv pentru care prognoza anuală de profit a fost ajustată la 6 miliarde de dolari, față de 6,5 miliarde cât era planificată inițial pentru 2025.
Cum răspunde Ford provocărilor
Pentru a se redresa, Ford plănuiește să crească producția de camionete F‑Series cu peste 50.000 de unități în 2026. Pentru asta, va introduce un al treilea schimb de lucru și va crea până la 1.000 de noi locuri de muncă, transferând în același timp angajații de la Rouge Electric Vehicle Center la fabrica Dearborn Truck Plant.
Suspensia temporară a producției F‑150 Lightning arată cât de vulnerabile pot fi lanțurile de aprovizionare în fața unor evenimente neașteptate, dar și cât de rapid pot companiile precum Ford să reacționeze și să se adapteze noului context, menținându-se astfel competitive pe o piață aflată în continuă schimbare.